The Harbour Club Theater, Amsterdam (2022)
The Harbour Club Theater
Het merk The Harbour Club is over de hele wereld bekend om zijn onderscheidende mix van kwaliteit, hoogwaardige keuken, levendige internationale sfeer, fraaie industriële achtergronden en hedendaagse kunst. Het biedt een unieke eetervaring die stijlvol en leuk is en doet dat nu ook met een heus The Harbour Club Theater in Amsterdam. Voor het licht in de nieuwe event locatie werd aangeklopt bij Peitsman Licht en Geluid.
De nieuwste evolutie in het succesvolle concept is het zojuist voltooide The Harbour Club Theater, een opwindende gloednieuwe, speciaal gebouwde performance- en evenementenruimte. Er is plek voor driehonderd bezoekers en het is gelegen naast vlaggenschiprestaurant Amsterdam Oost van The Harbour Club. Het biedt gasten de mogelijkheid om voortreffelijk eten te proeven terwijl ze genieten van eersteklas entertainment, te beginnen met de show VEGAS van Hans Klok, met een cast van acht dansers, vier zangers, drie acrobaten en een live band.
Het interieurontwerp van het Harbour Club Theatre is visueel rijk en prachtig gedetailleerd, van de reeks tactiele en glinsterende afwerkingen en kleuren tot de frisse, glamoureuze originele kunstwerken van de Italiaans-Nederlandse neopop artiest Selwyn Senatori, die rond de ruimte geplaatst zijn. De esthetiek van de locatie is zorgvuldig bedacht door een van de eigenaren, wat allemaal bijdraagt aan de elegante, funky en chique sfeer.
NEXT-LEVEL
De verlichting voor deze exclusieve nieuwe locatie is ontworpen door Benny la Maître, die 24 x Robe T1-profielen, 28 x LEDBeam 350’s en zes Spiider WashBeam movingheads in het hart van de installatie plaatste. Het maakt deel uit van een algeheel next-level productie-ontwerp dat audio, video, staging, pyro en SFX omvat, allemaal bedacht en gecoördineerd door de technisch manager van The Harbour Club, Bob Nieuwland, die het ontwerpproces startte door de set in WYSIWYG op te stellen. Vervolgens vroeg hij la Maître aan boord om de details te verfijnen, waaronder het vervangen van enkele verlichtingsarmaturen toen het definitieve uiterlijk van de set was vastgesteld.
ONTWERP
Het licht werd geleverd via het Rotterdamse Peitsman Licht en Geluid, onder leiding van Hans Peitsman. Peitsman was een van de vele bedrijven die werd gevraagd om een offerte voor het leveren van een technisch pakket met doorlopende ondersteuning, op basis van een uitgebreide opdracht die was ontwikkeld door Bob Nieuwland. Nieuwland werkt al een aantal jaren voor The Harbour Club en zorgde voor al hun technische zaken en productieaspecten. Toen het theater-project nieuw leven werd ingeblazen toen de Covid-beperkingen geleidelijk werden opgeheven (de eerste ideeën voor locatie en show ontstonden vóór 2020), vroeg hij la Maître aan boord om een passend lichtontwerp te maken.
VEGAS is een levendige combinatie van genres – theater, cabaret en muziek – waarvan Nieuwland wist dat Benny la Maître's werk en vaardigheden ‘er perfect bij zouden passen’. Naast het organiseren van hun eigen producties van wereldklasse, is de locatie van het The Harbour Club Theater ook beschikbaar voor geselecteerde privéverhuur en zakelijke evenementen, waarvoor al een wachtlijst bestaat.
PREMIUM MERKEN
Nieuwland en la Maître stelden een lijst op van Robe-armaturen voor het bewegende licht, samen met een lijst met ‘must-haves’ voor de verlichting. Zo moesten er compacte armaturen komen, omdat de hoofdruimte boven het podium naar de LX-balken krap is. Daarom moesten de lichten zowel stil als cameravriendelijk zijn voor opnemen of streamen. In lijn met de visie van The Harbour Club vroeg het technische ontwerp om premium merken, dus Robe paste goed bij het L-Acoustics systeem en het audiodesign van Jeroen ten Brinke. “Flexibiliteit moest centraal staan in het verlichtingssysteem, aangezien de behoeften divers zijn en dagelijks kunnen en zullen veranderen, vaak op het laatste moment”, legt la Maître uit, eraan toevoegend dat hij het ontwerp ook ‘clean’ wilde houden, met slechts een paar belangrijke typen multifunctionele kenmerkende armaturen. Ze moesten ook LED zijn.
LICHTPLAN
Robe’s T1-Profiles zijn gekozen vanwege hun verfijnde theaterfuncties, compacte afmetingen, fantastische la Maître is al fan van Robe sinds het uitkomen van de DL-serie, Robe’s eerste generatie theater-specifieke LED-armaturen. Sindsdien heeft hij het merk regelmatig gebruikt in zijn ontwerpen. Hij als Bob Nieuwland zijn er beide van overtuigd dit ontwerp en deze Robe fixtures de flexibiliteit, creativiteit en productiewaarden zullen bieden die nodig zijn om de kwaliteit van de Harbour Club Theater-ervaring te verbeteren. Alle verlichting wordt aangestuurd vanaf een grandMA3-console.
VERDER DAN VEGAS
De VEGAS-show verschilt van andere ‘supper club’-modellen met zijn op zichzelf staande verhaal. De verhaallijn is gebaseerd op de activiteiten van een high-end hotel in Las Vegas, waar gasten de hele avond verschillende verdiepingen bezoeken, waardoor het thema open blijft voor individuele interpretatie en de producenten voldoende speelruimte hebben om een scala aan artiesten te presenteren: alles van Sinatra-achtige artiesten tot Pink, Hans Klok, Martin Garrix, enz. – die overal kunnen zijn: in de cocktail bar of in de chique nachtclub. “We zijn daarmee vanuit Amsterdam Oost op een reis die veel verder reikt dan Las Vegas”, besluit Bob Nieuwland.
Kleuren en stille werking. “Daarmee zijn ze ideaal voor de ruimte”, zegt la Maître. Ze worden gebruikt voor alle basis front- en backlighting. Hij heeft verschillende andere projecten met T1’s verlicht, waaronder een variétéshow met Herman van Veen in de hoofdrol en noemt het een ‘geweldig armatuur’. De LEDBeam 350’s worden gebruikt voor het zijlicht, posities waar ze een klein fel licht nodig hebben met een stille zoom. Oorspronkelijk was het plan om hier Robe’s kleine LEDBeam 150’s te gebruiken, maar toen de 350-ver-sie eerder in 2021 werd gelanceerd, werden deze verwisseld voor de krachtigere lampen. De Spiiders worden momenteel gebruikt als een flexibel vloerpakket dat desgewenst ook boven het podium kan worden gehangen.
Foto credits: Nico Alsemgeest, SetVexy, Louise Stickland
More references Theatre