Robe in lichtontwerp Martin Garrix

 

Superster-dj Martin Garrix lanceerde zijn nieuwe "ANIMA" live show tijdens twee intense, hi-profile avonden in de RAI Amsterdam tijdens het vijfdaagse Amsterdam Dance Event. Het ADE festival is een evenement voor professionals in de muziek, media en technologie industrie en voor enthousiastelingen van over de hele wereld die naar het hart van de bruisende stad Amsterdam met een ware dance cultuur komen.

De lichtontwerper van Martin Garrix, Gabe Fraboni, kreeg wederom de mogelijkheid om een spectaculaire visuele ervaring te creëren, waarvan de wereldwijde fans van Martin Garrix de komende 12 maanden kunnen gaan genieten. Hij maakte gebruik van ongeveer 300 Robe fixtures, bestaande uit 80x MegaPointe, 166x Spikie en 52x LEDBeam 150.

Gabe past het merk Robe in al zijn ontwerpen toe en merkt op: ‘Robe is mijn vaste partner voor bewegend licht! De producten zijn veelzijdig en de fixtures bevatten alle specificaties die ik bij het ontwerpen van de show nodig heb.’

Er vond wederom een nauwe samenwerking plaats met scenic designer Bart Straver en VJ / video content creator Lorenzo de Pascalis. Dit resulteerde in een rijke, provocerende en fantasierijke creatieve samenwerking met adembenemende resultaten. Het ontwerp voor de show van Garrix draait mee in de top van ‘s werelds dance muziek.

De show van vorig jaar was een compleet asymmetrisch ontwerp. Dit jaar wilde Gabe het compleet anders aanpakken maar een aantal punten in het ontwerp bleven ook behouden, zoals de industriële look en stijl.

Op verzoek van de artiest bleef de centrale ‘LED-Plus’ achter de DJ booth behouden in het ontwerp. Gabe wilde deze vorm in het grid opnieuw doorvoeren maar deze keer in harmonie en balans van symmetrie.

Met deze mind-set kwam nog een andere zeer belangrijke factor om de hoek kijken; het betrekken van het publiek in de show door middel van een meeslepende en volledig vierdimensionale ervaring in plaats van een saaie kijkshow

In de vorige editie werd het 'repeat'-effect behaald door de opstelling van de truss en het grid. Dit jaar introduceerde Gabe automatisering voor het accentueren van echo's en herhalingspatronen. Een concept dat symmetrie vereist maar volledig dynamisch is

Om het complete gevoel van 4D-beleving te bereiken, besloot hij dat dit boven het publiek moest plaatsvinden om zodoende de intense ervaring van het ontwerp bij het publiek te kunnen overbrengen.


Het grid

Het grid met MegaPointe/LED-pods boven het publiek bestaat uit 30 stuks Robe MegaPointe, elk gemonteerd op een individuele Cyberhoist motor voor op- en neerwaartse bewegingen.

Het automatische systeem is geleverd door productiemanager Bert Kelchtermans van de firma Unlimited Productions. De ketting en kabels voor elke Cyberhoist werden speciaal ontworpen met een aluminium telescopische buis, die met de op- en neergaande beweging meegaat van de hoist tot de MegaPointes op een afstand van 5,5m die zich net boven de hoofden van het publiek bevinden.

Op de 'bovenkant' van elke ‘LED-Pod’ was een vierkant LED-scherm (3,9mm) van 3 x 3 meter groot met een opening in het midden voor de aluminium buis. De home-positie was 10 meter boven de vloer, de maximale hoogte die te behalen viel in de RAI.



Kippenvelmoment

De reactie van het publiek, iedere avond op het eerste moment dat de MegaPointes uit de pods te voorschijn kwamen, was fenomenaal. ‘Een echt kippenvelmoment’, beschreef Gabe met zichtbare trots.

Met deze 30 verdeelde fixtures die dynamisch waren, kon de grote onpersoonlijke hal van de RAI zeer snel worden omgetoverd tot een intieme clubruimte. Het was een buitengewoon krachtig visueel effect dat de architectuur van de ruimte ook kon verschuiven, verdraaien en buigen.

‘MegaPointes kunnen zoveel verschillende dingen zijn’, zei Gabe, ‘deze 30 fixtures geven in combinatie met het main grid en de motion voor iedere track een andere lichtset.’

MegaPointes waren ook ideaal toepasbaar in het ontwerp vanwege hun lichte gewicht en compacte afmetingen.

Gabe's oorspronkelijke inspiraties voor het ontwikkelen van dit grid omvatten de recente prachtige ontwerpen van Andi Watson voor Radiohead - toegepast in een heel andere context. Hij is ook onder de indruk van de architecturale en structurele visies en aanpak van het werk van Mark Fisher en van Stufish, die nog altijd ongelooflijke podia en shows creëert en ontwikkelt.

‘ANIMA’ tot leven brengen is iets dat Gabe totaal ‘creatief stimulerend’ vond.

Terug naar het podium van de RAI: een 52 meter brede en 9 meter hoge LED-wall definieerde het podium. Langs iedere zijde waren structuren met drie verticale lijnen om de Spikies op te plaatsen, waarmee de vorm van het kruis werd herhaald.

Boven en onder het hoofdgedeelte van dit LED-scherm waren tien Megapointes en

tien strobes voor het accenturen en diepte te geven aan het podium. De overige MegaPointes waren opgehangen aan drie concentrische boogtrussen boven het podium.

Buiten het podium bevonden de LEDBeam 150’s zich tussen elke LED/MegaPointe/Cyberhoist-pod. Ze zorgden voor extra effecten, fantastische beams en meer interactie met het publiek en verlichtten het publiek effectief voor een aankomende YouTube-stream.

Naast de Robe-armaturen bevatte het ontwerp 76x LED-strobes, 100x 1-Lite-blinders en 21x 4-Lite-blinders, allemaal geleverd door de firma Focus / Rent-All.

Dertig lasers werden geïntegreerd in deze RAI-shows, verzorgd door Laser Image uit Nederland.

Gabe programmeerde de show op twee GrandMa2 Full size lichttafels en één Light, alsook voor het triggeren van de Pangolin laser control. Lorenzo gebruikte een Resolum & Notch server voor de video-content en cameracontrole. Gabe en Lorenzo werkten nauw samen bij het creëren van de live visuals. Dit om kleuren, texturen en bewegingen tussen video en licht te combineren, die samen met het magische mixen van Martin Garrix een totale intense beleving maakten voor het publiek. Gabe gebruikt sinds 3 jaar Robe constant in al zijn werk.

‘De producten zijn ongelooflijk! Het bedrijf kijkt echt naar wat de markt, de lichtontwerpers in het bijzonder willen en nodig hebben. Ze evolueren steeds mee met de tijd en produceren fantastische innovatieve producten die de lat steeds hoger leggen, betrouwbaar zijn en een meerwaarde hebben. De wereldwijde algemene service van het bedrijf is ook zeker op zijn minst indrukwekkend te noemen.’

De Martin Garrix Anima show zal tot het einde van het jaar touren met Robe specs op hun rider, die lokaal geleverd gaan worden in Latijns Amerika en Azië. Vanaf maart 2019 zal Martin Garrix en zijn gepassioneerde en getalenteerde creatieve team werken door Europa en de VS.


Tekst:  

Robe – Louise Stickland

www.robe.cz/news/martin-garrix-launches-anima-show

Foto credit:

Alive Coverage